23 Ağustos 2007 Perşembe

KIYAMETE YOLCULUK


I QUATTRO DELL' APOCALISSE


Sinema filmlerine verilen iddialı isimler bir ürün olarak filmin pazarlanmasını ve pazarlamanın ana teması olarak ta izleyiciyi cezbetme vazifesini üstlenirler. İsimlerde kullanılan kelimeler filmin ötesine geçtiği anda seyircilerin tepkileri de kendi sinema tecrübelerine göre sınıflanır.

Lucio Fulci’nin 1975 tarihli I QUATTRO DELL’APOCALISSE ( 4 of The Apocalypse ) filmi de ismiyle dikkat çeken gizemli bir çalışmadır. Korku sinemasına verdiği mükemmel eserlerle izleyicilerin gönlünde taht kuran Fulci’nin kişisel filmlerinden birisi olarak düşünülebilir.

Çekildiği dönemde Amerikan pazarında içerdiği bazı sahnelerin sansürlenmesi koşuluyla gösterime girmiş ve kısa bir süre sonra da unutulmak ve gelecekte keşfedilmek üzere karanlık raflarda ki yerini almıştır. Aradan geçen 25 yılın ardından dünyanın çeşitli ülkelerinde dördüncü kuşak Spaghetti Western severlerin ortaya çıkması ve teknolojinin arayışlara hitap edebilecek şekilde pozitif seçenekler yaratması ( DVD ler, internet, paylaşım programları ..vs) bu ilginç çalışmayı tekrar incelenmek üzere gündeme getirmiştir.


1970’li yılların ilk yarısı Spaghetti Westernlerin güç kaybetmeye ve kendilerini tekrar etmeye başlayarak piyasadan çekilmeye başladıkları dönemdir. Anavatanları İtalya da Spaghettilerin tutmuş tüm öğeleri komedi, gerilim ve suç filmlerine yedirilmeye başlamıştır. Bu yeni kimlik uğraşları içerisinde western dönemlerini unutmayan bazı şanslı yönetmenlerde kimi zaman farklı geri dönüşlerle ilginç Spaghetti Western ürünlerini de ortaya koymuşlardır. Spaghettiler son dönemlerini yaşadıkları 1970’li yılların ikinci yarılarında bu yeni nesil farklı anlayışlar içinde post modern ürünleri ortaya koymuştur.


I Quattro Dell’Apocalisse, profesyonel kumarbaz Stubby Preston’un (Fabio Testi) yılda bir iki kez uğradığı South Flag kasabasına gelişiyle başlar. Şerifin ofisinde ki sıcak karşılamanın ardından kasabada ki ciddi bir temizlik operasyonu karşısında içerde olmanın hiçte fena olmadığını anlar. Ayrıca yalnız da değildir. Kasabanın sarhoşu Clem, Ölüleri gören deli zenci Bud ve hamile fahişe Bunny’de hücre arkadaşlarıdır. Şerifle yaptığı yarı yarıya pazarlık sonucunda gece yaşanan katliamın ardından cebinde ki tüm para ve elbiselerinin bir kısmını da teslim ederek aldığı at arabası ve arkadaşlarıyla 200 mil sürecek bir yolculuğa başlarlar.

Yolculuğun başlangıcında yanlarında herhangi bir silahın olmadığını umursamamışlardır ama dört kafadar ilerledikçe yaptıklarının kıyamete doğru bir yolculuk olduğunu anlamakta gecikmezler.

Grubun lideri Stubby’nin istemeyerek kabul etmek zorunda kaldığı sadist haydut Chaco (Tomas Milian) beraberinde bir kıyamet rüzgarını da yolculuğun içerisine getirir. Uyuşturucu yaprak çiğnemek ve önüne gelen her canlıyı yok etme saplantısı içinde işkenceden tecavüze her tür sapkınlığı kısa süre içerisinde yol arkadaşlarına yaşatarak arabalarını alıp dörtlüyü yaya bırakır. Masum ve kahkahalar içerisinde başlayan yolculukta ki her bir durak yerini şiddet ve kanla örülü alternatif duraklara bırakmıştır. Stubby’nin gözleri önünde tecavüz edilen Bunny’den, derisi yüzülen şerife, 20 kişilik Mormon konvoyunda ki yaşlılardan çocuklara herkesin Chaco tarafından katledilmiş olması da buna dahildir.


Kıyamet yolculuğu devam ettikçe dört arkadaş teker teker grubu terk eder. Stubby, Bunny’nin bebeğini güvenli ellere teslim ettikten sonra iki kez ettiği intikam yeminin ardında durarak kıyamet yolculuğuna yalnız ve silahlı olarak geri döner. Bu sefer taraflar eşittir.

Lucio Fulci’nin aktif kamerası film boyunca ilerleyen yıllarda ki tarzının sinyallerini vermektedir. Farklı açılardan görüntü sunumları kimi zaman seyircinin gözünden verilen resimler bu sinyallere birer örnektir. Her ne kadar esas oğlan olarak Fabio Testi düşünülse de büyük sürpriz Spaghetti Westernlerin uzman oyuncusu Tomas Milian’da dır. Milian canlandırdığı sadist karakter ile kendi kariyerinde ki tiplemelerin içerisine bir yenisini eklemektedir. Makyaj desteğiyle büründüğü yepyeni kimliğin karizmatik duruşuna oturan oyunculuğu masum dörtlü cephenin bu karaktere karşı zaten yapacak hiçbir şeyi olamayacağı mesajını da vermektedir.
Spaghetti westernlerin tipikleşmiş karakterler üzerine oynayan ve aksiyonla zenginleşen hikayelerine karşın karakterleri izole edip hikayeyi doğa ve doğada ki yolculuğa temellendiren bir senaryo söz konusudur. Ayrıca Meksika sınırı ve çölde at koşturan karakterlerin yerine at arabasıyla seyahat eden ve bir süre karlar altında ki kasabada da barınan karakterler bulunmaktadır. Söz konusu deneyim müziklerde de kendini göstermektedir. Filmin müzikleri Spaghetti Western müzikleri olarak incelendiğinde türe uyan temaları fazla barındırmamakla beraber daha çok progresif rock ve ballad havasında bestelenmiştir.


Spaghetti meraklıları için farklı bir deneyim olarak ele alınması gereken bu eserin, türe yeni başlayanlar ve türü salt Leone ürünlerinden ibaret gören izleyiciler için Sergio Corbucci, Gian Franco Parolini ve Enzo G. Castellari’nin spaghettilerinin ardından izlenmesi gerektiğinin altını çizmeliyim.

Filmin Fragmanı




Yazan: Gökay GELGEC - Yojimbooo

6 yorum:

metin Demirhan dedi ki...

Ellerinize sağlık arkadaşlar... En sevdiğim bloglardan birini inşa ettiğiniz için de çok teşekkürler...

Marc-henry dedi ki...

Hello! Your blog is great, I find it by youtube after watching Ölmek Var Dönmek Yok video. I really want to know more about Turkish Western, I only saw Yedi belalilar and I enjoyed it. Thanks!

Adsız dedi ki...

spaghetti westernler Amerikan westernlerinden çok çok farklı bunu kabul ediyoruz. yalnız bu film diğer spaghetti westernlerden de ayrılıyor gibi. Buna yakın daha başka bir spaghetti izlemedim . (Bilmiyorum belki The Great Silence sayılabilir mi?)

YOJIMBOOO dedi ki...

Merhaba,

Evet bu film duragan ve psikolojik yonuyle diger spaghettilerden ayrilan bir yapit. Great Silence depresif yonu ve surpriz finaliyle ilginc bir film ancak bu iki ozelligi haricinde spaghetti temalarina sadik kaliyor.

Yine Lucio Fulcinin yonettigi 78 yapimi son spaghetti westernlerden Sella D'argento bu filme yakin sayilabilir.

Adsız dedi ki...

o zaman lucio fulci de spaghetti westernlere yeni bir boyut kazandırmış oluyor . Depresif spaghetti western .

YOJIMBOOO dedi ki...

bence deneysel denilebilir, spaghettilerin bitmek üzere oldugu yillarda yapimci ve yönetmenler cikisi bu tip ilginc filmlerle ariyordu.